Opleiding

Post HBO Kwaliteitsmanagement
voor diensten en producten

 

De opleiding Post HBO Kwaliteitsmanagement voor diensten en producten gaat in op de menselijke kant van kwaliteitsmanagement en organisatieverandering. Dit is belangrijk om de verbetervoorstellen succesvol in de organisatie te kunnen invoeren.
U leert om kwaliteitsmanagement in strategisch, tactisch en operationeel perspectief te plaatsen en bedrijfsprocessen efficiënt met draagvlak te laten functioneren voor de levering van kwalitatief hoogstaande diensten en -producten.
Tijdens de eerste module Management en Organisatie leert u essentiele managementtechnieken en begrip voor individuele en groepsprocessen.
In de module Bedrijfsprocessen leert u om bedrijfsprocessen te analyseren, te verbeteren en te certificeren.
Tijdens de module Psychologie van organisatieverandering leert u om draagvlak te krijgen voor uw verbetervoorstellen en deze met succes in de organisatie in te voeren.

Praktische informatie

Data en plaatsen

Dag

E-Learning

 

 

[code: 131.580.PHKM]

(Utrecht/ Rotterdam/ Amsterdam / Antwerpen)

29 januari 2018

26 februari

19 maart

16 april

28 mei

2 juli
1 oktober
29 oktober




 

 

 

 

 

 

 

 

Opleidingsduur

U kunt kiezen voor de dagopleiding:
8 dagen

10.00 uur tot 16.00 uur

 

Opleidingsduur

 

 

Afgeronde rechthoek: E

Opleidingsduur

 

 

 

Diploma/certificaat
De opleiding wordt afgesloten met een kwaliteitsverbetervoorstel voor uw organisatie. Bij goed resultaat verkrijgt u het gewaardeerde Ogive diploma "Post HBO Kwaliteitsmanagement".

 

 

Kosten (2017)              

Cursusgeld                 €1875,-

Literatuurkosten         € 275,-

Opdrachtbegeleiding  € 325,-

 

Exclusief de kosten van het arrangement à € 48 per dag (Zaal, koffie, thee, lunch, fris)  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Doelgroep

Managers, adviseurs en medewerkers die een gedegen en direct toepasbare kennis op het gebied van kwaliteitsmanagement willen ontwikkelen en die ook binnen korte tijd een landelijk gewaardeerd Post HBO Kwaliteitsmanagement willen behalen

 

Doel en opzet van de opleiding
Deze opleiding Post HBO kwaliteitsmanagement heeft als doelen:

  • 1-u te leren om als kwaliteitsfunctionaris of kwaliteitsmanager het kwaliteitsmanagement in strategisch, tactisch en operationeel perspectief te plaatsen.
  • 2-u de essentiele kennis en vaardigheden te bieden voor het ontwerpen of verbeteren van efficiente bedrijfs en werkprocessen voor de levering van kwalitatief hoogstaande diensten en -producten.
  • 3-u te leren hoe uw kwaliteitsverbeter-projecten met succes in de organisatie uit te voeren.

Om dit te bereiken heeft deze opleiding Post HBO Kwaliteitsmanagement een overzichtelijk en efficiënt programma. Alle essentiële thema's waarmee u in de praktijk als (kwaliteits)manager te maken krijgt, komen in deze opleiding aan de orde. In deze opleiding plaatst u voortdurend de relevante management en kwaliteitsconcepten en vaardigheden in de dagelijkse praktijk. U gaat ook aan de slag met diverse nuttige praktijkopdrachten in uw eigen werksituatie. Bovendien wordt veel aandacht besteed aan uw persoonlijke organisatie-analyse.

Voorbereiding en studiebelasting

Het doornemen van de theorie en het maken van de praktijkopdrachten betekenen een studiebelasting van ca 5 – 7 uur per studiebijeenkomst.

 

Vooropleiding

Hbo of academisch werk- en denkniveau. Of een bewijs dat u de opleiding HBO Kwaliteitsmanagement van Ogive met succes hebt afgerond.

Aanpak
Deze opleiding is zeer actief en praktisch, en volledig afgestemd op de behoeften van kwaliteitsfunctionarissen en –managers.
De opleiding vindt plaats in een veilige omgeving waarbij het uitwisselen van kennis en ervaring van medecursisten gestimuleerd wordt.
Wij maken gebruik van de methode Personal Performance Learning (PPL), die erop gericht is zowel actiegericht te leren als maatwerk te bieden binnen een opleidingsraamwerk. Hiermee is het mogelijk ook tijdens de opleiding individueel maatwerk te blijven leveren.

 

Studiemateriaal
Ogive gebruikt de meest actuele studiematerialen en middelen, die perfect zijn afgestemd op de opleiding. Voor aanvang van de opleiding ontvangt u het volledige studiemateriaal.

 

Examen en Diploma
De opleiding wordt afgesloten met een kwaliteitsverbetervoorstel voor uw organisatie.

 

Opleidingsduur

De dagopleiding duurt ca 5 - 9 maanden en omvat 8 dagen (=16 bijeenkomsten) van 10.00 uur tot 16.00 uur in Amsterdam/ Rotterdam/ Utrecht.

 

Studieprogramma

In deze boeiende opleiding komen de volgende onderwerpen aan de orde:

Module 1
Management en Organisatie in dienstverlenende en productie organisaties

  • Strategie en tactiek vertalen naar de werkvloer.
  • Managementrollen voor de kwaliteitsfunctionaris, en kwaliteitsmanager.
  • Plannen, uitvoeren, corrigeren en bijstellen
  • Contingentie theorie
  • Ontwikkelingsfasen organisaties
  • Organisatietypologie en organisatie-ontwerp
  • Diverse managementtheorieen
  • Communicatie-analyse, analyse van routing en lay-out, arbeidsstudie, technieken gebruiken voor het verzamelen van gegevens
  • Quality PC
  • Aansturen van kwaliteitsfunctionarissen
  • Rapporteren aan en adviseren van directie en management
  • Lean management
  • SCM management


Module 2 Bedrijfsprocessen voor diensten en producten ontwerpen en verbeteren
Stakeholder / Relatie analyse

  • Stakeholder Classificatie en Segmentatie
  • Stakeholder Visie / eisen
  • Business Context Diagram
  • Key Performance Indicators (KPIs)
  • Critische Succes Factoren (CSFs)

Procesarchitectuur en Procesmodellering

  • Scoping   
  • Business Process Redesign (BPR)
  • Business Process Management (BPM)
  • Meting en Procesverbetering
  • SixSigma, lean en andere technieken

Meten aan processen en Benchmarken   

  • Een betere Balanced Score Card      
  • Een Proces Maturity Model      
  • Process Managed Scorecard      
  • Benchmarking      
  • Meetvalkuilen

Processen Testen

  • Business Scenarios
  • Prototypes & Simulation

 

Certificering en accreditatie

  • Interne en externe audits
  • Certificerings- en accreditatieproces
  • Rol binnen de verbetercyclus
  • Prestatieaudits

Module 3
Psychologie van organisatieverandering binnen dienstverlenende en productie organisaties

  • Dynamiek in groepsprocessen
  • Omgaan met macht en politiek
  • Sociale psychologiemodellen en diagnose
  • Beinvloeding zonder macht

 

Leiderschap en cultuur

  • Leiderschap en kwaliteitsmanagement
  • Diverse vormen van leiderschap
  • Leiderschap en verandering
  • Cultuur en kwaliteitsmanagement
  • Voor en achterkant van de organisatie
  • Invoering van verbeteringen
  • Management van perceptie
  • Persoonlijke stijl van de kwaliteits manager
  • Professionalisme, houding en gedrag en andere criteria